”Design er en holdning til tingene i modsætning til smid-væk kulturen. Men ofte er design bare en merkantil overbygning på et simpelt håndværk for at sælge flere produkter. Frem for at bruge ordet ”designe” kan jeg bedre lide udtrykket ”gøre sig umage med.”
Ole Palsby

kasserolle
Eva Trio. Dansk Designråds ID pris 1979

 

FOR ØJE OG HÅND

Ole Palsby (1935-2010) satte gennem mere end 35 år sit præg på danske og udenlandske hjem med ting til køkken og bord i unikt, tidløst design. Sammen med de andre store designere i samme liga – bl.a. Poul Kjærholm og Poul Henningsen – satte Ole Palsby Danmark på verdenskortet med industrielt design, som var smukt i sig selv, men tænkt som brugsgenstande.

Ole Palsby har skabt mange af de kendte ikoner, som vores mad og drikke er blevet tilberedt og serveret i gennem det sidste halve århundrede. Produkterne fra hans hånd blev opfattet som radikale traditionsbrud, da de blev introduceret. De var på den måde med til at skabe et nybrud inden for dansk madkultur: Den runde Alfi-kande, mange af de kendte produkter fra Rosendahl og ikke mindst det store Eva Trio program.

WMF Trådkurv
WMF Trådkurv
Alfi Kuglekande
Alfi Kuglekande

OLE PALSBYS MANIFEST

“Kvalitet opstår ikke tilfældigt. Vil man lave et førsteklassesprodukt, kræver det konsekvens. Mit design bæres af en grundlæggende værdi, som jeg vil kalde for renhed.
Den gennemtrænger alle produkter og alle faser i fremstillingen. Planlægningen er renset for mellemled. Fremstillingen satser på et rent miljø. Formgivningen skræller alt overflødigt væk og præsenterer et rent og stærkt design, som er til glæde for både hånd og øje. Kommunikationen går rent til sagen og afstår fra det overflødige. Det er mit ønske at produkterne skal gå rent ind. At det skal være rent og enkelt at bruge. At det skal være en ren fornøjelse.”
Ole Palsby

krukkeannonce

DAGLIG NYDELSE

For Ole Palsby handlede det om at forøge nydelse af det, vi spiser og drikker: “De ting vi har i vore hænder hver eneste dag, vort køkkentøj, vores ting til opbevaring og de ting vi serverer fra og med bør have særlige kvaliteter. En lille daglig nydelse for øje og hånd. Kvalitetens naturlighed. Smukke, gedigne og rette materialer i en form som afspejler deres formål. Her tror jeg, at det er værd at satse ekstra.” (1985).

bestik

ZEN OG DEN ÆDLE BESTIK-KUNST

Enkelhed og respekt for måltidets essens var nogle af Ole Palsbys vigtigste drivkræfter. Hans møde med det præcise japanske køkken og den Zen-inspirerede madlavning var derfor også nærmest som at komme hjem. Hele tanken om, at mad og redskaber er en integreret del af et godt måltid, fik en stor indflydelse på hans stadigt mere forenklede design. Og det lagde grunden til den bestik serie, som han designede for Ohizumi i Japan.

DU ER, HVAD DU SPISER MED

“Bestik er meget sensuelle redskaber. Man rører dem med sine læber, og man putter dem endda i munden. Disse redskaber er den sidste del af den gastronomiske oplevelse, lige inden man dufter maden og spiser den. Disse redskaber burde blive betragtet som det ultimative gastronomiske emne. De er et særligt kulturelt fænomen, og måden, du har valgt dem på, beskriver dig og de mennesker, du er sammen med”.